Used Learning at Al-Irsyad Bulaan Kamba Islamic Boarding School
Abstract
In today's modern era, technological developments are very influential in education. The activity of using digital applications in media learning for al-Irsyad Islamic boarding school students is carried out with the aim of increasing student interest in learning because with the mixpad application students can channel their talents in sound editing. The mixpad application is expected to be a means of introduction and learning about the use of the mixpad application. Given the current era, not everyone also understands the use of technology. This study aims to determine the effectiveness of using the mixpad application as a medium for learning Arabic in al-Irsyad Islamic boarding school. The research method used is descriptive qualitative research. In the world of education, the media used is the mixpad application. This media is software that serves to hone students' skills in speaking foreign languages, especially Arabic. How to use this application by installing on a laptop or computer, after we are allowed to use this media, input the recording or it can be recorded directly on the recorder, and finally to remix different recording inputs so that the resulting sound looks interesting. The results of this study indicate that students can increase their interest in learning Arabic through audio that is heard by the teacher.
Full text article
References
Adi, W., & Kusumadewi, P. (2011). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS ANDROID PADA MATA PELAJARAN PEMROGRAMAN DASAR KELAS X DI SMK NEGERI 3 SURABAYA. 2010.
Aini, Y. I. (2019). Pemanfaatan Media Pembelajaran Quizizz Untuk Pembelajaran Jenjang Pendidikan Dasar Dan Menengah Di Bengkulu. Jurnal Kependidikan, 2(25), 1–6.
Aminudin. (1964). Media Pembelajaran Bahasa Arab. Nederlands Tijdschrift Voor Geneeskunde, 108(2), 1692–1693.
Azis, R. (2019). Ilmu Pendidikan Islam (Baharudidin (ed.)).
B.Abduljabar. (2001). Pengertian Pendidikan Jasmani. 1991.
Busiri, A. (2020). Pemanfaatan Media Kahoot Dalam Pembelajaran Keterampilan. Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 2, 225–240.
Ekayani, N. L. P. (2017). Pentingnya penggunaan media siswa. PGSD, March, 1–16.
Erman. (2008). Model Belajar Dan Pembelajaran Berorientasi Kompetensi Siswa. Educare, 5(2), 31–43.
Fathoni, M. (2018). Pembelajaran Maharah Istima ’. Jurnal Komunikasi Dan Pendidikan Islam, 1, 2020.
Fathurrohman, M., & Sulistyorini. (2012). Belajar dan Pembelajaran: Meningkatkan Mutu Pembelajaran sesuai Standar Nasional. Teras.
Hermawan, A. (2014). Konsep Belajar dan pembelajaran Menurut Al-ghazali. Jurnal Qathruna, 1(1), 84–98.
Iswanto, R. (2017). Pembelajaran Bahasa Arab dengan Pemanfaatan Teknologi. Arabiyatuna?: Jurnal Bahasa Arab, 1(2), 139. https://doi.org/10.29240/jba.v1i2.286
Jennah, R. (2009). Media Pembelajaran. In Media Pembelajaran.
Jufri, W. (2013). Belajar dan Pembelajaran Sains. 1(176), 8–23.
Khomsah, A. F., & Imron, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Arab melalui Kolaborasi Metode Questioning dan Media Kahoot. 5(1), 99–118.
Kusuma, C. S. D. (2019). Integrasi bahasa Inggris dalam Proses Pembelajaran. Efisiensi - Kajian Ilmu Administrasi, 15(2), 43–50. https://doi.org/10.21831/efisiensi.v15i2.24493
Meilisa Pitriasasmita. (2019). Etika Pendidikan dan Pendidikan Karakter.
Mustafa Abi Hamid, D. (2016). Media pembelajaran.
Nugrawiyati, J. (2018). Media Audio-Visual dalam Pembelajaran Bahasa Arab. 6.
Nurani, R. Z., Nugraha, F., & Sidik, G. S. (2018). Penggunaan Media Audio Visual dalam Pembelajaran Menyimak Dongeng di Era Digital. In EduHumaniora: Jurnal Pendidikan …. academia.edu. https://www.academia.edu/download/70566439/pdf.pdf
Nurdyansyah. (2019). Media Pembelajaran Inovatif (P. Rais (ed.)).
Nurhidayati, N., Asrori, I., Ahsanuddin, M., & Dariyadi, M. W. (2019). Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis Powerpoint Dan Pemanfaatan Aplikasi Android Untuk Guru Bahasa Arab. Jurnal KARINOV, 2(3), 181. https://doi.org/10.17977/um045v2i3p181-184
Pade, A. (2017). Belajar dan Pembelajaran. 03(2), 333–352.
Prananingrum, A. V., Rois, I. N., & Sholikhah, A. (2020). Kajian Teoritis Media Pembelajaran Bahasa Arab. 303–319.
Ritonga, M., Nazir, A., & Wahyuni, S. (2016). Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi Di Kota Padang. Arabiyat?: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 3(1), 1–12. https://doi.org/10.15408/a.v3i1.2879
Sapriyah. (2019). Peran Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Diklat Review?: Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Pelatihan, 3(1), 45–56. https://doi.org/10.35446/diklatreview.v3i1.349
Suardi, M. (2018). Belajar & Pembelajaran. Deepublish.
Suyanto, U. Y., Romadhona, D., Hidayati, N., & Askhar, B. M. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Digital dalam Pembelajaran Interaktif bagi Siswa Sekolah Dasar di Era New Normal. 1(2), 122–128.
Syairi, K. A. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab. Dinamika Ilmu, 13(1), 51–66.
Uci sanusi, R. A. S. (2018). Ilmu Pendidikan Islam.
Umar. (2014). Media Pendidikan: Peran dan Fungsinya dalam Pembelajaran. Jurnal Tarbawiyah, 11(1), 131–144.
Utomo, E. H. (2013). Pemanfaatan Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Macromedia Flash 8 untuk Meningkatkan Berbicara Bahasa Arab Siswa Kelas X MAN Purwodadi Grobongan. 2(1), 12–16.
Wahyudi, N. (2014). Pemanfaatan Blog sebagai Media Pembelajaran Interaktif. Jurnal Study Islam Panca Wahana, 84–94.
Winataputra, P. U. S. (2003). Hakikat Belajar dan Pembelajaran. Pustaka Belajar.
Authors
Copyright (c) 2022 Scientechno: Journal of Science and Technology

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.