Government Communication Patterns in Controlling Street Vendors in Banda Aceh City

Muhammad Syarif (1), Wahyu Rezeki (2), Zakaria (3), Zulfadli (4)
(1) Universitas Serambi Mekkah, Indonesia,
(2) Universitas Serambi Mekkah, Indonesia,
(3) Universitas Serambi Mekkah, Indonesia,
(4) Universitas Serambi Mekkah, Indonesia

Abstract

One of the reasons is that there are still street vendors (PKL) disrupting public order in the city of Banda Aceh due to the lack of maximum good communication by the Satpol PP towards street vendors. So the focus of this research is related to the communication patterns of the Banda Aceh City Government in its efforts to control street vendors , and street traders' perceptions of the Banda Aceh City Government's communication patterns in their efforts to control street vendors. This research data comes from two Satpol PP and three street vendors. Data collection by means of observation, interviews and documentation. The results of the research show that so far the communication patterns used by the Government in controlling street vendors in Banda Aceh City use vertical communication patterns and horizontal communication patterns. Meanwhile, street vendors' perceptions of the communication patterns used by the Banda Aceh City Government are classified as good or have a positive perception, because they carry out control using a persuasive approach.

Full text article

Generated from XML file

References

Ardianto, Elvinaro dan Lukiati Xomala Erdinaya. (2004). Komunikasi Massa: Suatu Pengantar. Bandung: Sembiosa Rekatama Media.

Alisyahbana. (2005). Marginalisasis Sektor Informal Perkotaan. ITS Press: Surabaya.

Arikunto, Suharsimi. 2006. Prosedur Penelitian suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Arni, Muhammad. (2001). Komunikasi Organisasi. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Bungin, Burhan. (2007). Penelitian Kualitasi: Komunikasi, Ekonomi, Kebijakan Publik, dan Ilmu Sosial Lainnya. Jakarta: Kencana.

Cangara, Hafied. (2007). Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Depari, Eduard dan Colin MaCandrews. 1988. Peranan Komunikasi Massa dalam Pembangunan. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.

Effendi, Onong Uchjana. Ilmu Komunikasi: Teori dan Praktek.Remaja Rosdakarya: Bandung.

Herdiansyah, Haris. (2012). Metodologi Penelitian Kualitatif: Ilmu Ilmu Sosial. Jakarta: Salemba Humanika.

Limbong, Dayat. (2007). Penataan Lahan Usaha PK-5: Ketertiban vs Kelangsungan Hidup.Jakarta: Pustaka Bangsa Press

Margono, S. (2010). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Masmuh, Abdullah. (2010). Komuinikasi organisasi dalam perspektif teori dan praktek. Malang: UMM Press.

Mustaqim, Rizal. (2014). “Peranan Unit Pelaksana Teknis Dinas Pasar dalam Pembinaan Pedagang Kaki Lima (PKL) di Kota Banda Aceh”. (Skripsi), Universitas Syiah Kuala.

Permadi, Gilang S.S. (2007). Pedagang Kaki Lima: Riwayatmu Dulu, Nasibmu Kini. Jakarta: Yudhistira.

Purwanto, Djoko. (1997). Komunikasi Bisnis. Erlangga: Jakarta.

Suprapto. (2009). Pengantar Teori dan Manajemen Komunikasi. Yogyakarta: Med Press.

Wiyono, Soekadi Darso. (1996). Peranan Komunikasi di dalam Organisasi. Bumi Kentingan: Surakarta.

Widjaja. (2000). Ilmu Komunikasi Pengantar Studi. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

-----------1986. Komunikasi: Komunikasi dan Hubungan Masyarakat. Jakarta: PT Bina Aksara.

Zamroni, Mohammad. (2009). Filsafat Komunikasi: Pengantar Ontologis, Epistemologis, Aksiologis. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Aris. 2011. “Strategi Komunikasi Public Relations.”. Jurnal Sosial Budaya, Vol. 8, No.02:2011. Online (http://ejournal.uinsuska.ac.id/

Barus, Nicky Afti Fatimah. 2011.“Strategi dan Pola Komunikasi Indonesia Urban Water, Sanitation, and Hygiene (IUWASH): Studi Deskriptif Kualitatif Strategi dan Pola Komunikasi IUWASH dalam Menyalurkan Bantuan di Masyarakat Kecamatan Medan Belawan. Online

Qanun Kota Banda Aceh No.4 Tahun 2009. Rencana Tata Ruang Wilayah Kota Banda Aceh Tahun 2009-2029. Online, (http://jdih.bandaacehkota.go.id/).

Qanun Kota Banda Aceh No.3 Tahun 2007 Tentang Pengaturan dan Pembinaan Pendagang Kaki Lima. Online, (http://www.bphn.go.id/).

Kristanty, Shinta dan Armaini Lubis. 2013. “Pola Komunikasi Organisasi Satuan Polisi Pamong Praja dalam Menjaga Kententraman dan Ketertiban Pedagang Kaki Lima di DKI Jakarta: Studi Deskriptif pada Satuan Polisi Pamong Praja Pemerintah Provinsi DKI Jakarta di Jakarta Pusat”. Jurnal Communication, Vol.4. No.2:2013. Online, (https://journal.budiluhur.ac.id).

Authors

Muhammad Syarif
muhammad.syarif@serambimekkah.ac.id (Primary Contact)
Wahyu Rezeki
Zakaria
Zulfadli
Muhammad Syarif, Wahyu Rezeki, Zakaria, & Zulfadli. (2024). Government Communication Patterns in Controlling Street Vendors in Banda Aceh City. Journal of Loomingulisus Ja Innovatsioon, 1(2), 66–74. Retrieved from https://www.journal.ypidathu.or.id/index.php/innovatsioon/article/view/1173

Article Details