Islamic Bank Marketing Strategy in Increasing Generation Z's Interest in Saving in Islamic Banking Towards the Digital Era

Devi Restiana (1), Muhammad Iqbal Fasa (2)
(1) Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung, Indonesia,
(2) Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung, Indonesia

Abstract

The increasing adoption of digital technology has changed the way people save and invest their money. Generation Z (born between 1997 and 2012), as the most digitally savvy generation, has different preferences and behaviors when it comes to saving and investing. Islamic banks, in particular, face the challenge of attracting and retaining the savings of the younger generation. The development of sharia banking in the digital era provides opportunities and challenges for its existence. So sharia banks must be able to use existing opportunities as best as possible, namely by improving marketing strategies in the digital era by embracing generation Z. This research aims to identify and analyze strategies carried out by sharia banks to increase generation Z's interest in saving in the era of digitalization. In this research, qualitative methods were used where researchers collected data from existing literature.


 

Full text article

Generated from XML file

References

Agustin, Riyantari, Kurniawati Kurniawati, and Iswahyuni Iswahyuni. "Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Minat Menabung Pada Tabungan Wadiah Di Bank Syariah Mandiri (BSM) Cabang Denpasar." Jurnal Nirta: Studi Inovasi 2.1 (2022): 18-30.

Al Musawwa, M. Aliyuddin, and Luluk Hanifah. "Strategi Pemasaran Syariah Dalam Meningkatkan Jumlah Nasabah Produk Tabungan Haji Dan Umroh IB Pada BTN Syariah KCPS Gresik." Jurnal Tabarru': Islamic Banking and Finance 6.2 (2023): 669-684.

Armayani, Riska, Pimpi Suranti, and Muhamad Aji Purwanto. "STRATEGIS PEMASARAN PRODUK BANK SYARIAH PADA GEN Z DI ERA VUCA PERSPEKTIF HUKUM EKONOMI SYARIAH." WANARGI: Jurnal Manajemen Dan Akuntansi 1.4 (2024): 26-32.

Arrizki, Fachri. "Strategi Pemasaran Produk Pembiayaan Multi Guna (PMG) Dalam Menarik Minat Nasabah Menabung Di Bank Sumut Syariah Kcp. Lubuk Pakam." JURNAL RISET MANAJEMEN DAN EKONOMI (JRIME) 2.2 (2024): 140-147.

Caesario, Andeska. Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Jumlah Nasabah Produk Tabungan Hasanah Wadiah Di BNI Syariah Kantor Cabang Payakumbuh. Diss. UNIVERSITAS ISLAM NEGERI SULTAN SYARIF KASIM RIAU, 2021.

Dewi, Sinta, and Muhammad Iqbal Fasa. "Strategi Pemasaran Bank Syariah Dengan Digital Marketing (Studi Kasus: Bank BSI Kc Ciputat)." Jurnal Ekonomi & Perbankan Syariah 2.2, November (2022).

Handayani, Resta Nur, Muhammad Iqbal Fasa, and Suharto Suharto. "Strategi Pemasaran Produk Bank Syariah Di Tengah Pesatnya Pertumbuhan Industri Perbankan Syariah Di Indonesia." Jurnal Manajemen dan Bisnis 5.01 (2023): 1-10.

Haque-Fawzi, Marissa Grace, et al. STRATEGI PEMASARAN Konsep, Teori dan Implementasi. Pascal Books, 2022.

Khairunnisa, Isma Aulia, and Hendry Cahyono. "Hubungan pengetahuan, religiusitas, dan lingkungan sosial terhadap minat menabung menggunakan bank syariah." Jurnal Ekonomika Dan Bisnis Islam 3.3 (2020): 1-14.

Mahfud, Imam. "Strategi Pemasaran Perbankan Syariah di Tengah Pesatnya Pertumbuhan Industri Perbankan Syariah di Indonesia." Madani Syari’ah 3.3 (2020): 15-27.

Maylia, Selpi. Strategi Pemasaran dalam Meningkatkan Jumlah Nasabah Tabungan IB Baitullah Hasanah (Studi Kasus pada PT BNI Syariah KCP Bandar Jaya). Diss. IAIN Metro, 2017.

Musyaffa, Hilmi, and Muhammad Iqbal. "Pengaruh religiusitas, kualitas layanan, dan promosi terhadap minat menabung di bank syariah." Perbanas Journal of Islamic Economics and Business 2.2 (2022): 167-177.

Riska, Riska Aulia, and Hasbullah Hasbullah. "Strategi Pemasaran Perbankan Syariah Untuk Menarik Minat Menabung Masyarakat Milenial." Jurnal Manajemen dan Bisnis (JMB) 4.1 (2023): 39-46.

Sari, Mutiara Ardiya, and Fuad Dhiya Ul Husaen. "Pengaruh Pengetahuan Produk, Tingkat Pemahaman Produk dan Kesadaran Religiusitas Terhadap Minat Menabung di BSI pada Generasi Z." el-Amwal 7.1 (2024): 1-18.

Sugiarti, Dian. "Literasi Keuangan Syariah Generasi Z dan Minatnya pada Perbankan Syariah (Studi Kasus pada Siswa SMK di Jakarta)." Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam 9.1 (2023): 766-772.

Susanti, Desi, and Haniah Lubis. "Strategi Pemasaran Bank Syariah Dalam Meningkatkan Minat Generasi Milenial di Era Digital." Islamic Business and Finance 2.2 (2021).

Tjiptono, Fandy. "Strategi pemasaran." (1995).

Wibowo, Muchamad Bagus Satrio, and Muhammad Iqbal. "Faktor Pengetahuan dan Religiusitas Generasi Z Terhadap Minat Menabung di Bank Syariah." Malia: Jurnal Ekonomi Islam 13.1 (2021): 93-106.

Wulandari, Diah. "Pemasaran Produk Bank Syariah di Era Digital." Jurnal Pendidikan Tambusai 7.1 (2023): 3085-3092.

Authors

Devi Restiana
devirestiana@gmail.com (Primary Contact)
Muhammad Iqbal Fasa
Restiana, D., & Fasa, M. I. (2024). Islamic Bank Marketing Strategy in Increasing Generation Z’s Interest in Saving in Islamic Banking Towards the Digital Era. Journal of Loomingulisus Ja Innovatsioon, 1(6), 300–312. https://doi.org/10.70177/innovatsioon.v1i6.1494

Article Details